Laatst bijgewerkt: 4 december 2025
1. Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
- Fire Sky: Fire Sky B.V., de opdrachtnemer, gevestigd in Nederland.
- Klant: iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die een overeenkomst sluit met Fire Sky.
- Overeenkomst: iedere afspraak tussen Fire Sky en de Klant inzake de levering van diensten of producten.
- Diensten: onder meer, maar niet uitsluitend: advies, ontwerp, ontwikkeling, implementatie en onderhoud van websites, webapplicaties, mobiele applicaties en maatwerksoftware.
- Schriftelijk: naast traditionele schriftelijke communicatie ook e-mail en andere elektronische communicatiemiddelen.
2. Toepasselijkheid
- 2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, overeenkomsten en andere rechtsverhoudingen tussen Fire Sky en de Klant, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
- 2.2 De toepasselijkheid van inkoop- of andere (algemene) voorwaarden van de Klant wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
- 2.3 Afwijkingen op deze voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk en schriftelijk door Fire Sky zijn aanvaard.
3. Offertes en totstandkoming van de overeenkomst
- 3.1 Alle offertes en voorstellen van Fire Sky zijn vrijblijvend en geldig gedurende 30 dagen, tenzij anders aangegeven.
- 3.2 Een overeenkomst komt tot stand zodra de Klant een offerte of voorstel schriftelijk heeft aanvaard (bijvoorbeeld per e-mail) of wanneer Fire Sky op verzoek van de Klant feitelijk aanvangt met de uitvoering van de werkzaamheden.
- 3.3 Kennelijke fouten of vergissingen in offertes, voorstellen of andere uitingen van Fire Sky binden Fire Sky niet.
4. Uitvoering van de diensten
- 4.1 Fire Sky zal zich inspannen de diensten zorgvuldig uit te voeren, overeenkomstig de afspraken in de overeenkomst en met gebruikmaking van haar professionele expertise.
- 4.2 Tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, betreft de verplichting van Fire Sky een inspanningsverbintenis en geen resultaatsverbintenis.
- 4.3 Fire Sky heeft het recht om bij de uitvoering van de overeenkomst derden in te schakelen.
5. Verplichtingen van de klant
- 5.1 De Klant zal Fire Sky tijdig alle informatie, medewerking en toegang verschaffen die nodig zijn voor een correcte uitvoering van de overeenkomst.
- 5.2 De Klant is verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van de door of namens hem verstrekte gegevens.
- 5.3 Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig worden aangeleverd, heeft Fire Sky het recht de uitvoering op te schorten en eventueel extra kosten in rekening te brengen volgens het op dat moment geldende uurtarief.
6. Prijzen en betaling
- 6.1 Alle prijzen zijn exclusief btw en andere heffingen van overheidswege, tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven.
- 6.2 Facturatie vindt plaats conform de afspraken in de offerte of overeenkomst, bijvoorbeeld op basis van vaste prijs, deelleveringen of urenregistratie.
- 6.3 Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
- 6.4 Bij te late betaling is de Klant, zonder nadere ingebrekestelling, in verzuim en is Fire Sky gerechtigd wettelijke (handels)rente en incassokosten in rekening te brengen.
- 6.5 Fire Sky is gerechtigd haar werkzaamheden op te schorten zolang de Klant niet aan zijn (betalings)verplichtingen heeft voldaan.
7. Meerwerk en wijzigingen
- 7.1 Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat aanpassing of uitbreiding van het overeengekomen werk noodzakelijk is (meerwerk), zal Fire Sky de Klant hierover informeren.
- 7.2 Meerwerk wordt, tenzij anders overeengekomen, op basis van nacalculatie tegen het gebruikelijke uurtarief van Fire Sky in rekening gebracht.
- 7.3 Wijzigingen in de oorspronkelijke opdracht kunnen gevolgen hebben voor de afgesproken planning en (totaal)prijs. Fire Sky is niet aansprakelijk voor vertragingen als gevolg van dergelijke wijzigingen.
8. Termijnen en oplevering
- 8.1 Vermelde of overeengekomen levertijden zijn indicatief en gelden niet als fatale termijnen, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
- 8.2 Overschrijding van een termijn geeft de Klant geen recht op schadevergoeding of ontbinding, tenzij de overschrijding aanzienlijk is en Fire Sky na schriftelijke ingebrekestelling een redelijke termijn om alsnog na te komen heeft overschreden.
9. Acceptatie en testen
- 9.1 Na (deel)oplevering zal de Klant het opgeleverde werk zo spoedig mogelijk controleren.
- 9.2 Eventuele gebreken of tekortkomingen dienen binnen 14 dagen na (deel)oplevering schriftelijk aan Fire Sky te worden gemeld, bij gebreke waarvan het werk wordt geacht te zijn geaccepteerd.
- 9.3 Fire Sky zal binnen redelijke termijn gemelde en reproduceerbare gebreken herstellen, tenzij de gebreken het gevolg zijn van onjuist gebruik of wijzigingen door de Klant of derden.
10. Hosting, domeinnamen en derden
- 10.1 Indien Fire Sky hosting of registratie van domeinnamen faciliteert, gebeurt dit in beginsel via externe partijen. Specifieke voorwaarden van deze partijen zijn van toepassing naast deze algemene voorwaarden.
- 10.2 Fire Sky is niet aansprakelijk voor storingen of fouten bij hostingproviders, domeinnaamregistrars, app stores (zoals Apple App Store en Google Play Store) of andere externe partijen.
- 10.3 De Klant is zelf verantwoordelijk voor naleving van de voorwaarden van deze externe partijen, waaronder de richtlijnen van app stores.
11. Intellectueel eigendom en gebruiksrechten
- 11.1 Alle intellectuele-eigendomsrechten op door Fire Sky ontwikkelde of ter beschikking gestelde werken (zoals broncode, ontwerpen, documentatie, concepten en content) berusten bij Fire Sky of haar licentiegevers, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
- 11.2 De Klant verkrijgt, na volledige betaling van alle verschuldigde vergoedingen, een niet-exclusief en niet-overdraagbaar gebruiksrecht op het opgeleverde werk voor de eigen bedrijfs- of privédoeleinden, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
- 11.3 Het is de Klant niet toegestaan de door Fire Sky geleverde werken te verveelvoudigen, wijzigen, verkopen, door te licentiëren of op andere wijze aan derden ter beschikking te stellen, anders dan binnen het kader van de verleende gebruiksrechten.
- 11.4 Fire Sky heeft het recht (delen van) het opgeleverde werk, voor zover geen vertrouwelijke of herleidbare gegevens van de Klant worden getoond, te gebruiken als referentie of portfolio, zowel online als offline.
12. Open source en derden-software
- 12.1 Fire Sky mag bij de uitvoering van de overeenkomst gebruikmaken van open source-componenten en software van derden.
- 12.2 Op dergelijke software zijn de licentievoorwaarden van de betreffende derden van toepassing. De Klant verklaart deze voorwaarden te zullen respecteren.
- 12.3 Fire Sky is niet aansprakelijk voor gebreken in, of wijzigingen van, open source of derden-software, noch voor de gevolgen daarvan voor de werking van het door Fire Sky geleverde.
13. Onderhoud, support en updates
- 13.1 Onderhoud, support en updates maken alleen deel uit van de overeenkomst indien dit expliciet is overeengekomen (bijvoorbeeld via een onderhoudscontract of strippenkaart).
- 13.2 Tenzij anders overeengekomen, is Fire Sky niet verplicht om na oplevering wijzigingen aan te brengen of storingen te verhelpen.
- 13.3 Indien Fire Sky toch op verzoek van de Klant werkzaamheden verricht buiten de oorspronkelijke overeenkomst of het onderhoudscontract, gelden deze als meerwerk.
14. Geheimhouding
- 14.1 Partijen zullen vertrouwelijke informatie die zij over elkaars onderneming verkrijgen, geheimhouden.
- 14.2 Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door een der partijen is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie.
- 14.3 Deze verplichting blijft ook na beëindiging van de overeenkomst gelden.
15. Privacy en persoonsgegevens
- 15.1 Fire Sky verwerkt persoonsgegevens in overeenstemming met de toepasselijke privacywetgeving (waaronder de AVG) en haar privacy- en cookieverklaring.
- 15.2 De privacy- en cookieverklaring, zoals gepubliceerd op de website van Fire Sky, maakt integraal deel uit van deze algemene voorwaarden.
- 15.3 Indien Fire Sky in het kader van de opdracht als verwerker optreedt voor de Klant, kunnen partijen een separate verwerkersovereenkomst sluiten.
16. Aansprakelijkheid en vrijwaring
- 16.1 De totale aansprakelijkheid van Fire Sky wegens een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst is beperkt tot vergoeding van directe schade tot maximaal het bedrag van de factuurwaarde (excl. btw) van het betreffende deel van de overeenkomst, met een absoluut maximum van € 5.000 per schadegeval.
- 16.2 Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
- redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en omvang van de schade;
- redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Fire Sky aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zover aan Fire Sky toegerekend kan worden;
- redelijke kosten ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de Klant aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade.
- 16.3 Fire Sky is niet aansprakelijk voor indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, verminderde goodwill, schade door bedrijfsstagnatie, schade als gevolg van verlies of corruptie van data, of schade als gevolg van claims van derden.
- 16.4 De Klant vrijwaart Fire Sky voor aanspraken van derden (waaronder eindgebruikers, app stores en toezichthouders) die verband houden met het gebruik van de door Fire Sky geleverde diensten of producten.
17. Overmacht
- 17.1 Onder overmacht wordt verstaan elke van de wil van Fire Sky onafhankelijke omstandigheid, waardoor nakoming van de overeenkomst redelijkerwijs niet van Fire Sky kan worden verlangd.
- 17.2 Onder overmacht wordt in ieder geval verstaan: storingen in de internet- of telecommunicatie-infrastructuur, uitval van hostingproviders, uitval van derden-diensten (zoals app stores), stroomstoringen, netwerkstoringen, oorlog, rellen, overheidsmaatregelen, epidemieën, pandemieën, brand, overstroming en andere natuurrampen.
- 17.3 Tijdens een situatie van overmacht worden de verplichtingen van Fire Sky opgeschort. Indien de periode van overmacht langer duurt dan 60 dagen, zijn beide partijen gerechtigd de overeenkomst schriftelijk te ontbinden, zonder verplichting tot schadevergoeding.
18. Opschorting en ontbinding
- 18.1 Fire Sky is gerechtigd de uitvoering van de overeenkomst op te schorten of de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden indien de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet tijdig of niet volledig nakomt.
- 18.2 In geval van (dreigend) faillissement, surseance van betaling, schuldsanering of beslag op goederen van de Klant, is Fire Sky gerechtigd de overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden.
- 18.3 Opschorting of ontbinding laat het recht van Fire Sky op vergoeding van schade en kosten onverlet.
19. Duur en beëindiging van doorlopende diensten
- 19.1 Voor doorlopende diensten, zoals onderhoudscontracten of support-abonnementen, geldt – tenzij anders overeengekomen – een initiële looptijd van 12 maanden.
- 19.2 Na afloop van de initiële looptijd wordt het contract stilzwijgend verlengd voor onbepaalde tijd, met een opzegtermijn van één (1) maand, tenzij anders overeengekomen.
- 19.3 Opzegging dient schriftelijk te geschieden.
20. Wijziging van deze voorwaarden
- 20.1 Fire Sky behoudt zich het recht voor deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
- 20.2 Wijzigingen treden in werking op het aangekondigde tijdstip. Indien geen tijdstip is aangegeven, treden wijzigingen in werking zodra de gewijzigde voorwaarden op de website van Fire Sky zijn gepubliceerd.
- 20.3 Indien de Klant een wijziging in de algemene voorwaarden niet wenst te accepteren, heeft hij het recht de overeenkomst binnen 14 dagen na kennisneming van de wijziging schriftelijk op te zeggen, tenzij de wijziging van ondergeschikt belang is.
21. Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- 21.1 Op alle rechtsverhoudingen tussen Fire Sky en de Klant is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
- 21.2 Geschillen die voortvloeien uit of verband houden met de overeenkomst en/of deze algemene voorwaarden zullen bij uitsluiting worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar Fire Sky is gevestigd, tenzij dwingendrechtelijke regels een andere rechter voorschrijven.
22. Adviesgesprekken en informatie op de website
- 22.1 Eventuele (gratis) adviesgesprekken, strategische sessies en kennismakingsgesprekken zijn uitsluitend bedoeld om de mogelijkheden van een samenwerking te verkennen en geven geen garantie op een bepaald resultaat voor de onderneming van de Klant.
- 22.2 Beslissingen die de Klant neemt op basis van door Fire Sky verstrekte informatie of adviezen – mondeling, schriftelijk, via de website of tijdens (gratis) adviesgesprekken – worden volledig voor eigen rekening en risico van de Klant genomen.
- 22.3 De informatie op de website van Fire Sky en in (gratis) adviesgesprekken is algemeen van aard en kan niet worden beschouwd als juridisch, financieel, fiscaal of anderszins professioneel advies op maat.
- 22.4 Fire Sky is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit of samenhangt met het gebruik van algemene informatie of (gratis) adviezen, tenzij sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van Fire Sky.